Oczyszczanie oleju napędowego jest operacją technologiczną, której potrzeba pojawia się po jego zanieczyszczeniu różnymi zanieczyszczeniami.
Utrata jakości oleju napędowego z powodu jego długiego przechowywania nie jest nowym problemem, ale jest dość pilna. Wielu właścicieli pojazdów, próbując ubezpieczyć się przed ewentualnymi skokami cen na ten produkt olejowy, kupuje go w dużych ilościach i przechowuje w beczkach. Zabieg oszczędnościowy jest słuszny, ale może dać właściwy efekt tylko wtedy, gdy zostaną w pełni zachowane niezbędne warunki przechowywania oleju napędowego. W rzeczywistości pojemniki nie zawsze mogą być hermetyczne, dzięki czemu do produktu olejowego wnikają różne substancje mechaniczne i zaczyna on mieć kontakt z tlenem atmosferycznym. W efekcie paliwo utlenia się, ciemnieje i traci swoje właściwości użytkowe. Jazda takim paliwem może być niebezpieczna dla silnika i układu paliwowego pojazdu.
OBOWIĄZUJĄCE PRZEPISY
Każdy rodzaj oleju napędowego zakłada określoną zawartość różnych elementów, w tym siarki i związków siarki. Oprócz wielu innych cech (liczba cetanowa, temperatura destylacji, lepkość kinematyczna itp.) klasa czystości, czyli nieprzekraczanie normy zanieczyszczeń, jest kluczowym wskaźnikiem jakości oleju napędowego.
Do tej pory eksperci odnotowują niską jakość oleju napędowego produkowanego przez krajowych producentów.
Zgodnie z przepisami europejskimi w oleju napędowym I klasy maksymalne dopuszczalne stężenie siarki nie powinno przekraczać 50 mg/kg produktu. Jednak mimo to producenci w krajach WNP dopuszczają zawartość siarki w oleju napędowym do 0,01%. Powoduje to zanieczyszczenie paliwa i awarię silnika.
CZYSZCZENIE OLEJU NAPĘDOWEGO W WARUNKACH DOMOWYCH
Nietrudno zauważyć spadek jakości produktu naftowego, ale jak naprawić sytuację, aby nie stracić pieniędzy zainwestowanych wcześniej w zakup? Użycie specjalnego sprzętu czyszczącego do stosunkowo niewielkich partii produktu nie jest ekonomicznie wykonalne, więc będziesz musiał pomyśleć o czyszczeniu oleju napędowego w domu. Aby to zrobić, możesz zastosować kilka metod jednocześnie. Nie są szczególnie oryginalne i innowacyjne, ale w wielu przypadkach mogą pomóc.
PROCES OCZYSZCZANIA OLEJU NAPĘDOWEGO
Oczyszczanie oleju napędowego jest możliwe za pomocą prostego separatora działającego na zasadzie wirówki. To urządzenie było kiedyś bardzo popularne, ale z czasem zostało wyparte przez filtry oleju opałowego, które dają wyższą jakość czyszczenia. Olej napędowy jest przepuszczany przez separator, po czym przez pewien czas może się osadzić. Wskaźnikiem początku dalszych działań jest pojawienie się mętnego osadu. Następnie należy powoli przelać paliwo przez gazę do czysto umytego naczynia.
Olej napędowy oczyszcza się poprzez zamrażanie kwasem siarkowym. Biorąc pod uwagę jej specyfikę, tę metodę można uznać za dość ryzykowną. Ale ponieważ takie oczyszczenie jest teoretycznie możliwe, nie możemy nie wspomnieć o tym. Aby wdrożyć to podejście, kwas siarkowy bardzo ostrożnie wlewa się do pojemnika z olejem napędowym. Stosunek wynosi 1:10. Następnie pojemnik jest wstrząśnięty, a powstałą mieszaninę pozostawia się do osadzenia. Wystarczy 1 dnia. Jeśli wszystko zostało zrobione poprawnie, to po osadzeniu na dnie pojemnika widać ciemny osad. Następnie musisz postępować zgodnie ze znaną już procedurą: wlewać paliwo do czystego naczynia przez gazę.
W wyniku reakcji chemicznej podczas rafinacji ropy naftowej w latach 1896-1897 uzyskano produkt nazwany Diesel (olej napędowy), od nazwiska niemieckiego naukowca Rudolfa Diesela.
Trzeci sposób jest najprostszy. Ale jednocześnie jest to kosztowne finansowo. Polega na dodaniu specjalnych dodatków mających na celu zwiększenie liczby cetanowej, wypieranie wody z paliwa, czyszczenie wtryskiwaczy, zapobieganie osadzaniu się węgla, tworzeniu się kondensatu itp.
USUWANIE WODY Z OLEJU NAPĘDOWEGO
Aby usunąć wodę w zimnych porach roku, możesz wykorzystać jej naturalną właściwość – zamrażanie w temperaturach poniżej zera. Wystarczy wyjąć pojemnik z olejem napędowym i wynieść na mróz i po pojawieniu się kry przelać przez gazę produkt naftowy do czystego i suchego pojemnika.
PRZEMYSŁOWE METODY CZYSZCZENIA
Część oczyszczania oleju napędowego można osiągnąć za pomocą filtra siatkowego. Może zatrzymywać cząsteczki większe niż 80 mikronów. Jeśli rozmiar jest mniejszy niż określony, zanieczyszczenia mogą bez przeszkód przechodzić przez filtr, co nadal prowadzi do całkowitego zanieczyszczenia oleju napędowego.
Olej napędowy można oczyścić przez filtrację. Wykonanie tej operacji jest bardzo ważne, ponieważ pozwala oczyścić paliwo z kurzu, który może dostać się do zbiornika podczas tankowania. Obecność kurzu prowadzi do braku paliwa w komorze spalania, a następnie spadku mocy silnika. Strukturalnie filtry wykonane są z obudowy, w której znajduje się element filtrujący. Bardziej złożone modele, oprócz cząstek stałych, mogą również zatrzymywać wodę, co poprawia wskaźniki oleju napędowego.
Ale jednocześnie ze wzrostem ich funkcjonalności takie urządzenia wymagają również większej uwagi, ponieważ filtr wypełniony wodą nie przepuszcza paliwa, co jest absolutnie niemożliwe. Paliwo omija barierę. Może to spowodować uszkodzenie zarówno silnika, jak i całego układu paliwowego.
Separacja różni się od filtracji zwiększoną niezawodnością. Jeśli paliwo jest bardzo zanieczyszczone, konwencjonalne filtry nie poradzą sobie z jego całkowitym oczyszczeniem. Tutaj używa się separatorów. Taki sprzęt jest w stanie oczyścić paliwo ze szkodliwych zanieczyszczeń. W takim przypadku jakość czyszczenia nie zależy od ilości ciał obcych. Podobnie jak filtry, separatory mogą usuwać z paliwa nie tylko cząstki stałe, ale także wodę. Ale ich struktura jest znacznie bardziej skomplikowana.
Zgodnie z zasadą działania rozróżnia się separatory chemiczne i mechaniczne. Separują wodę i szkodliwe zanieczyszczenia i sprowadzają je na dno specjalnego oczyszczacza. Dla utrzymania sprawności separatorów konieczne jest okresowe czyszczenie dna, na którym osadzają się szkodliwe substancje.
W oczyszczaniu odśrodkowym oleju napędowego na cząstkę stałą lub kroplę wody działają te same siły działające w kierunku promieniowym od osi obrotu. Jednocześnie na cząstki działają również tzw. siły wyporu (archimedesowe), które mają kierunek przeciwny (w stosunku do osi obrotu). Różnica między procesem czyszczenia odśrodkowego a grawitacyjnym polega na tym, że przy wyznaczaniu siły wyporu uwzględnia się nie przyspieszenie ziemskie, ale przyspieszenie odśrodkowe. W tym przypadku działanie siły grawitacji jest znacznie mniejsze niż siły odśrodkowej. Dlatego przy wykonywaniu praktycznych obliczeń siła grawitacji jest w przeważającej mierze pomijana. Opór na ruch cząstek wywiera siła oporu płynnego ośrodka.
W praktyce w celu wytworzenia pola odśrodkowego podczas czyszczenia oleju napędowego stosuje się dwa rodzaje urządzeń – stacjonarne i obrotowe. W pierwszym wiruje przepływ oleju napędowego. A w drugim – paliwo wraz z wirnikiem samego aparatu. W literaturze naukowej urządzenia pierwszego typu określane są również jako hydrocyklony, a drugiego – jako wirówki (separatory wirówkowe).
Do oczyszczania paliw i olejów z węglowodorów, związków żywicznych i azotowych stosuje się 96% roztwór kwasu siarkowego. Dodawany jest w ilości nieprzekraczającej 0,5-1,0% objętości przetworzonych surowców. Następnie ciecz niejako się rozwarstwia: na wierzchu pozostaje oczyszczona kulka z pozostałościami kwasu, a poniżej pozostaje gruba czarna lepka masa (smoła kwaśna). Do zneutralizowania kwasu można użyć alkaliów (głównie sody kaustycznej).
Ponadto zasady można stosować do usuwania kwasów organicznych, siarkowodoru, fenoli i merkaptanów. Substancje powstające w wyniku obróbki sodą kaustyczną są zwykle rozpuszczalne w wodzie i można je usunąć z paliwa razem z wodnym roztworem zasady.
Adsorbenty (ziele bielące lub żele krzemionkowe) służą do pochłaniania związków siarki, żywic i kwasów organicznych.
PRZYKŁAD ADSORBENTA DO OCZYSZCZANIA WYROBÓW NAFTOWYCH
Ciekawą technologią jest oczyszczanie oleju napędowego za pomocą selektywnych rozpuszczalników. Opiera się na zdolności niektórych odczynników do selektywnego rozpuszczania zanieczyszczeń. Jako rozpuszczalniki można stosować nitrobenzen, fenol, ciekły propan, furfural itp. W tym przypadku ich działanie nie jest takie samo: niektóre rozpuszczają zanieczyszczające zanieczyszczenia i są usuwane, a inne – węglowodory, a zanieczyszczenia przekształcają się w osad . Zaletą metody jest to, że po spełnieniu swojej funkcji rozpuszczalnik można oddestylować, a następnie użyć ponownie.
W celu usunięcia węglowodorów o wysokiej temperaturze płynięcia (odparafinowania) z produktów ropopochodnych surowiec jest najpierw schładzany, a następnie usuwane są stałe kryształy parafiny i cerezyny.
Hydrorafinacja jest stosowana w celu zapewnienia pożądanego poziomu wydajności olejów napędowych. Surowcem do tego są proste frakcje oleju napędowego, które gotują się z olejów niskosiarkowych, wysokosiarkowych i siarkowych w temperaturach odpowiednio 180-330 ° C, 240-360 ° C i 180-360 ° C.
W celu zapewnienia ultraniskiej zawartości siarki w paliwie (na poziomie 15 ppm) przeprowadza się głęboką ciężką hydrorafinację przy ciśnieniu 9-10 MPa i temperaturze 315-400 ºС. W takim przypadku zużycie wodoru powinno być wysokie, a objętościowe natężenia przepływu produktów ropopochodnych na katalizatorach kobaltowo-molibdenowych lub glinowo-niklowo-molibdenowych powinny być niskie.
Po przetworzeniu otrzymuje się produkt o następujących cechach:
- wydajność masowa – do 97%;
- gaz węglowodorowy – do 0,7%;
- benzyna – do 1,5%;
- siarkowodór – do 2,5%.
Wybierając metodę czyszczenia należy jednak mieć świadomość, że czystość oleju napędowego przetwarzanego powyższymi metodami nie zawsze może odpowiadać wrażliwości węzłów układu paliwowego.
URZĄDZENIE DO OCZYSZCZANIA OLEJU NAPĘDOWEGO UVR FIRMY GLOBECORE
W ostatnim czasie wiodącą pozycję na tym rynku zajęły nowoczesne firmy produkujące urządzenia dzięki ciągłemu ulepszaniu istniejących jednostek i wprowadzaniu nowych rozwiązań. Do takich przedsiębiorstw należy firma GlobeCore, która oferuje sprzęt, który w praktyce udowodnił swoją skuteczność w rozwiązywaniu takich problemów jak oczyszczanie oleju napędowego.
Ponadto firma cieszy się prestiżem i zaufaniem wśród fabryk-konsumentów nowoczesnych technologii.
Prezentowany asortyment wysokiej jakości produktów obejmuje wielofunkcyjne urządzenia do oczyszczania oleju napędowego. Przedsiębiorstwa działające w branży rafinacji ropy naftowej coraz częściej włączają do schematu technologicznego swojej produkcji jednostkę do regeneracji próżniowej i oczyszczania zasobów wodnych w celu klarowania i oczyszczania, a także usuwania aromatów z paliw i produktów ropopochodnych. ale obniża poziom siarki w paliwie. Niezawodność i łatwość obsługi jednostki UVR firmy GlobeCore zapewnia najwyższy stopień oczyszczenia oleju napędowego po jego użyciu. Dzięki temu mieszanina uzyskuje stosunkowo wysoką klasę czystości, porównywalną z pierwotną, pozostaje stabilna i nie ulega utlenianiu przez długi czas. W rzeczywistości jednostka UVR do czyszczenia oleju napędowego przywraca swoje pierwotne właściwości i właściwości, umożliwiając ponowną pracę w produkcji.
Ten sprzęt ma następujące zalety:
- możliwość pracy w trybie automatycznym i półautomatycznym, co wyklucza stałą obecność operatora. Udział człowieka jest konieczny tylko przy uruchamianiu i zatrzymywaniu urządzenia UVR, a także przy wymianie adsorbentu;
- minimalny pobór mocy;
- wszechstronność zastosowania. Za pomocą jednostek UVR można czyścić nie tylko olej napędowy, ale także paliwa piecowe, benzyny, naftę, różne oleje mineralne (transformatorowe, turbinowe, przemysłowe itp.). Przejście od jednego przetworzonego surowca do drugiego nie wymaga skomplikowanych manipulacji. Wystarczy po prostu przełączyć urządzenie w tryb sterowania ręcznego, wypompować pozostałości produktów olejowych z układu, a także wymienić adsorbent i filtry.
Zastosowanie technologii GlobeCore do rozwiązywania problemów oczyszczania i klarowania olejów napędowych pozwala uniknąć nieplanowanych awarii mechanizmów silnika i układu paliwowego, a także wyeliminować przestoje i kosztowne naprawy.