https://book-success.com/ EssayBrother online assignment help
GlobeCore / Aktualności / Paliwa napędowe: rodzaje, charakterystyka i oczyszczanie

Paliwa napędowe: rodzaje, charakterystyka i oczyszczanie

DSC00387

Olej napędowy (olej solarowy)- to produkt naftowy powstający w wyniku destylacji ropy naftowej. Mieszanie frakcji hydrorafinowanych i prostych w określonych proporcjach (mieszanie) określa konkretną markę oleju napędowego. Zazwyczaj mieszankę wytwarza się z surowego i pierwotnego oleju napędowego oraz lekkiego oleju napędowego z krakingu katalitycznego..

OLEJ NAPĘDOWY: RODZAJE

Zgodnie z GOST, podczas destylacji ropy naftowej można uzyskać trzy gatunki oleju napędowego:

  • L(letni olej napędowy) – dla temperatur powyżej 0°С;
  • Z(zimowy olej napędowy) dla temperatury do -20-30 °С;
  • A(arktyczny) dla najniższych temperatur, do -50 °С.

Każdy rodzaj oleju napędowego zakłada znormalizowaną zawartość siarki i związków siarki, a także określoną temperaturę zamarzania.

Jedną z istotnych wad stosowania oleju napędowego jest konieczność przejścia z lata na zimę i odwrotnie przy znacznej zmianie warunków pogodowych. Główna różnica polega na granicznej temperaturze otoczenia, w której olej napędowy nadal ma wymagane właściwości eksploatacyjne. Na przykład zimowy olej napędowy można stosować w temperaturze -30 ° C. Na obszarach o surowszym klimacie potrzebny jest arktyczny olej napędowy, który zachowuje swoje właściwości nawet w temperaturach -50ºС.

Teoretycznie można odróżnić letni olej napędowy od zimowego oleju napędowego po kolorze, ale w praktyce nie jest to takie proste. Główna różnica polega na lepkości kinematycznej. Ten wskaźnik dla zimowego oleju napędowego jest mniejszy ze względu na różnice w składzie frakcyjnym.

URZĄDZENIA DO REDUKCJI SIARKI W PALIWIE NAPĘDOWYM

Wielu kusi niższa cena hurtowa letniego oleju napędowego. Dzięki temu zimą często zdarza się, że paliwo letnie wlewa się do zbiornika. Nie warto tego robić, nawet jeśli mieszkasz w regionach o stosunkowo ciepłym klimacie, gdzie temperatura otoczenia rzadko spada poniżej zera przez cały rok. Chodzi o to, że olej napędowy zawiera dużo siarki i parafiny. Latem praktycznie nie ma to wpływu, ale gdy pojawia się mróz, letni olej napędowy zaczyna gęstnieć, co jest konsekwencją wytrącania się kryształków wosku. W rezultacie silnik bardzo słabo się uruchamia. Również w temperaturach poniżej -10 ° C paliwo letnie może zamarzać z tworzeniem się korków lodowych w przewodach paliwowych. Ich pojawienie się prowadzi do zatrzymania silnika.

W celu zmniejszenia zawartości siarki i oczyszczenia olejów napędowych z różnych zanieczyszczeń zaleca się stosowanie urządzeń typu UVR firmy GlobeCore. To urządzenie pozwala klarować oleje napędowe, usuwać z nich związki siarkowodoru, zmniejszać stężenie siarki i parafin oraz usuwać nienasycone węglowodory. Olej napędowy po obróbce w urządzeniach UVR nie utlenia się ponownie i nie ciemnieje.

Istnieje wiele różnych parametrów i charakterystyk oleju napędowego: skład frakcyjny, lepkość kinematyczna, temperatura destylacji, liczba cetanowa, gęstość w 20 °C, liczba jodowa, współczynnik filtracji, zawartość wody, udział masowy siarki i związków siarki, stężenie żywic, zawartość zanieczyszczeń mechanicznych, graniczna temperatura filtracji, temperatura zamarzania, stabilność chemiczna, kwasowość, temperatura zapłonu, karbonizacja, zawartość popiołu i inne. Rozważmy bardziej szczegółowo najbardziej podstawowe charakterystyki oleju napędowego.

  •  Liczba cetanowa (odporność na detonację paliw) charakteryzuje pracę silnika pod względem zapłonu i spalania oleju napędowego. Z kolei liczba cetanowa określa moc, dym i hałas silnika. Standardem określania odporności na detonację lub liczby cetanowej jest cetan lub n-heksadekan. Wartość liczby cetanowej dla cetanu jest ustalona na poziomie 100, a analogiczna dla alfametylonaftalenu jest na poziomie 0. W przypadku oleju napędowego zwykły zakres wartości liczby cetanowej wynosi od 40 do 50. W rzeczywistości liczba ta oznacza czas opóźnienia zapłonu (czas od podania paliwa do cylindra do zapłonu). Wyższa liczba cetanowa oznacza krótszy okres zapłonu i tym samym lepsze spalanie paliwa. Wyższa liczba cetanowa poprawia przyjazność dla środowiska spalin. Jeśli jednak liczba ta przekracza 60, to nie ma wzrostu mocy silnika. Z kolei olej napędowy o niskiej liczbie cetanowej jest łatwiejszy do wytworzenia, dlatego w praktyce wytwarza się olej napędowy o liczbie cetanowej co najmniej 40-45. Wyznacza się  podobnie jak liczbę oktanową benzyn, czyli metodą silnikową lub badawczą. Liczbę cetanową można korygować za pomocą specjalnych technologii.
  • Gęstość i lepkość oleju napędowego determinują proces parowania i tworzenia mieszanin w silniku.
  • Ważnymi parametrami są również niskotemperaturowe charakterystyki oleju napędowego (ograniczająca temperatura filtracji, temperatura krzepnięcia, temperatura mętnienia). Jeśli chodzi o temperaturę krzepnięcia, wynosi ona około -10 ° C dla gatunków letnich i nie wyższa niż -35 ° C dla gatunków zimowych, zgodnie z GOST. Temperatura mętnienia wynosi zwykle około -5°С.
  • Stabilność chemiczna oleju napędowego – to jego odporność na utlenianie podczas przechowywania. Utlenianie prowadzi do powstania osadu na dnie zbiornika paliwa, aby uniknąć dodawane są specjalne dodatki.

Jednak o jakości paliwa decydują nie tylko powyższe wskaźniki. Dostanie się do paliwa, a tym samym do silnika, wody, różnych zanieczyszczeń mechanicznych i innych prowadzi do negatywnego efektu. Najprostszym sposobem radzenia sobie z tym problemem jest tankowanie tylko na sprawdzonych stacjach benzynowych. Takie stacje benzynowe są zainteresowane kupnem wyłącznie produktów wysokiej jakości, aby zagwarantować konsumentowi końcowemu niezmiennie wysoką jakość.

METODY OCZYSZCZANIA OLEJU NAPĘDOWEGO

Aby poprawić właściwości oleju napędowego, stosuje się następujące metody:

  • Metoda filtracji;
  • Metoda separacji.

Niestety kupowanie oleju napędowego w wątpliwych miejscach, na własne ryzyko, rzadko jest najlepszą opcją, a załatwienie filtracji w tym przypadku nie pomoże, ponieważ wymaga pewnej ilości czasu, sprzętu i doświadczenia.

FILTRACJA

Bardzo ważna jest filtracja paliwa. Za każdym razem, gdy tankujesz, kurz może dostać się do szyjki zbiornika paliwa, co może spowodować znaczne uszkodzenie powierzchni trących silnika i całego układu napędowego. Pył przez wtryskiwacze może wnikać do cylindrów silnika, zatykać kanały natryskowe. Może to spowodować spadek mocy silnika z powodu braku paliwa w komorze spalania silnika. Struktura filtra jest prosta. Składa się z obudowy zawierającej element filtrujący, zwykle papier, celulozę lub włókna syntetyczne. Cel i możliwości filtrów są różne. Wybierając filtr, najważniejsze jest, aby wybrać żądany filtr do filtracji, w przeciwnym razie filtr nie będzie przydatny. Bardziej uniwersalne filtry są w stanie zatrzymywać nie tylko cząstki stałe, ale także wodę zawartą w paliwie. Podczas korzystania z takich filtrów bardzo ważne jest monitorowanie jego stanu. Napełniony wodą nie spowoduje wycieku paliwa. W takim przypadku nieoczyszczony olej napędowy ominie filtr, co prowadzi do nieprawidłowej pracy silnika i ewentualnego uszkodzenia silnika. Dobór filtrów to bardzo ważny i złożony proces. Najprostsza rada: kupuj filtry tylko od znanych producentów. Zdarza się, że zaoferowano nowy produkt. W takim przypadku należy poprosić o dokumenty referencyjne i uważnie je przeczytać. Są filtry, których charakterystyky jest po prostu znakomite. Pomyśl o tym, czy naprawdę tak jest? Ponadto na rynkach pojawia się wiele podróbek znanych marek. Zachowaj ostrożność przy zakupie filtra.

SEPARACJA

Separacja – to ta sama filtracja, ale bardziej niezawodna. W przypadkach, gdy olej napędowy jest silnie zanieczyszczony, konwencjonalne filtry nie mogą go całkowicie wyczyścić. W tym przypadku na ratunek przychodzą separatory, które są w stanie oczyścić paliwo ze szkodliwych substancji, niezależnie od ilości ich zawartości w paliwie. Podobnie jak filtry, separatory mogą również usuwać z paliwa nie tylko cząstki stałe, ale także wodę. Separatory są bardziej skomplikowane niż filtry. Zgodnie z zasadą działania separatory mają 2  rodzaje: mechaniczne i chemiczne. Separatory oddzielają wodę i zanieczyszczenia od paliwa i osadzają je na dnie oczyszczacza. Separatory często wykorzystują specjalny papier Aquacon, który jest w stanie zatrzymać bardzo duże ilości emulsji wodnej. Jeśli zużyty filtr zostanie po prostu wymieniony na nowy, separator będzie służył dłużej, jeśli dobrze dbać o niego. Zwykle wystarczy przepłukać separator i oczyścić dno, na którym osiadły szkodliwe substancje. Te proste, okresowe czynności mogą przywrócić im normalną wydajność.

 

    GlobeCore

    ZOSTAW ZAPYTANIE